2020. július 22. 21:54 - MeeriM

Saga csatatábla megszakértés királyi többesben: Kunok (1. rész)

kun3.jpg

A kunok, vagy más néven kipchakok egy lovas félnomád nép, a Balti- és Kaszpi-tengertől északra elterülő eurázsiai sztyeppék területén. Eredetük bizonytalan, de a többi sztyeppei néphez hasonlóan keletről vándoroltak folyamatosan nyugat felé, miközben a maguk előtt űzött népekkel és letelepedett szomszédaikkal hadakoztak. Körülbelül a IX. századtól a XII. század végéig meghatározó erő volt a nyugati sztyeppéken a kun-kipchak törzsszövetség (konföderáció). Maguk előtt hajtották a besenyőket, miközben sokszor harcoltak a térség államalkotóinak zsoldjában, azok riválisai ellen. (Bizánc, a Rusz fejedelemségek, a Magyar Királyság, bolgárok) Miközben harcoltak többek közt a besenyők, mongolok és Horezm ellen is, ill. megdöntötték a Kimak kán hatalmát. A XIII. század elején a nyomukban szintén nyugat felé szélvész sebességgel előretörő mongolok többször vereséget mértek rájuk. Az előlük menekülők bebocsátást és menedéket kértek a Magyar Királytól. Utódaik beolvadtak más népek (elsősorban magyarok, bolgárok és egyéb más balkáni népek, valamint a mongolok és az általuk leigázott törzsek) közé.

state_of_cuman-kipchak_13_en.png

 A rövidke bevezetőt a teljesség igénye nélkül arra szántam, hogy adjak némi kontextus, ötleteket ellenfelekhez, szcenáriókhoz, lejátszható csatákhoz. Kellő utánajárással jó néhány magyar vonatkozást lehet itt találni és izgalmas narratív csatákat kiötleni - akár Bizáncot, a Rusz fejedelemségeket, lengyeleket, mongolokat, kilíkiai örményeket vagy a magyarokat választjuk ellenfelünknek. Hiszen ezekhez mind vannak seregek a Saga-ban.

Több bejegyzést is tervezek a kunokkal kapcsolatban. Ennek most a célja, hogy kivesézzem a Saga wargame-ben játszható kun (Cumans) frakciót játéktechnikai szempontból. Áttekintsem a seregben hozható egységeket és felszerelésüket, valamint a csatatáblán szereplő képességeket és adjak egy-két sereg összeállítási ötletet.  Ez egy "hátsó sereglista" - az Age of Crusades könyv 64. oldalán található a rövid leírás, választható egységek és felszerelések, valamint az elérhető zsoldosok. Továbbá, hogy a frakcióhoz az Aetius & Arthur kiegészítőben kiadott Hun Battle Board (csatatábla) használandó. Úgyhogy, aki hunokkal szeret vagy tervez játszani, annak is érdekes lehet ez a bejegyzés. 

Egységek, felszerelések - avagy a kán követőinek legjava

Ahogy a rövid bevezetőből is számítani lehet rá sok lovas egységet tudunk hozni, lévén a kunok a sztyeppei népek életét élték és ezt a pusztai nomád/fél-nomád harcmodorra jellemző, gyors, mozgékony, elsősorban lóhátról íjjal és nyíllal harcoló stílust adja vissza a csatatábla is.

- A Hadúr (Warlord) és Testőrsége (Hearthguard) lovon ül (Mount: Horse). Páncélzatuk közelharcban 5, lövés ellen 4. 

- A harcosok (Warriors) szintén lovon érkeznek (Mount: Horse), de összetett íjjal (composite bow) vannak felszerelve. Páncélzatuk közelharcban és lövés ellen is 3.

- Az egyéb hadra fogható nép, martalócok (Levies) ellenben gyalog küzdenek, felszerelésük lehet gerely (javelin) vagy íj (bow). Gerely használata esetén a páncélzat 3 közelharcban, 4 lövés ellen (kvázi van náluk egy kis pajzs/buckler). Íj esetén közelharcban és lövés ellen is 3.

Ez eddig elég egyszerű és logikus, nincs túlbonyolítva. Azt kapjuk, amit várunk. Mozgékony sereg, sok távolsági fegyverrel, könnyű páncélzattal. Klasszikus védekező, ellenfelet feltartó egység gyakorlatilag nincs a repertoárban.

Fontos, hogy a csatatábla szempontjából minden kun egységünk "Hun"-nak számít (a Battle Board hivatkozásai miatt emelem ki - félreértéseket elkerülendő). Megjegyzem, ill. Hun játékosok számára kiemelném, hogy az eredeti Hun frakciónál csak a hadúr, a testőrség és a harcosok számítanak "Hun" egységeknek, a többi leigázott nép, szolgák nem. 

Zsoldosok - bizánci ezüstön vett gyülevész hadak

Szintén nem sok zsoldos opció áll rendelkezésünkre. Mindössze két egységből választhatunk, igaz az egyik esetében itt is vannak alternatívák a felszerelésükhöz. Zsoldunkba fogadhatunk íjjal felszerelt törzsi vadászokat (Tribal Hunters) vagy határvidéki harcosokat (Borderers). Ez utóbbiak kaphatnak gerelyt vagy kétkezes fegyvert. Mindkét egységtípus harcosnak számít (Warrior), gyalogosan harcol, amire nagy szükségünk lehet egy-egy küldetés esetén, ahol a lovas harcmodort szeretnénk kiegészíteni. Erről még bővebben a sereg összeállításánál. 

kun.jpg

 Csatatábla - Minden kunok kánja

A Saga-ban a harcmodort a felszerelések mellett a csatatábla képességei határozzák meg minden sereg esetében. Nincs ez másként a kunoknál sem. Mondhatjuk, hogy a hunok által is alkalmazott sztyeppei harcmodort örökítették tovább ők is (sok más sztyeppei néppel együtt) évszázadokon át. Mit kell tudnia a hadviselésről egy ambiciózus , feltörekvő törzsfőnek vagy a konföderációt vezető kánnak? A következőkben ezeket a képességeket veszem sorra. Az egyszerűbb követhetőség érdekében legyen itt egy kép a csatatábláról.

img_0168.JPG

Az egység aktivációk (Hun Nobles, Hun Warriors, Vassals), Combat Pool, Activation Pool teljesen megszokott, standard elven működnek. A hadúr és testőrsége minden Saga kockával aktiválható (Hun Nobles).

A lovas íjjász harcosokat (Hun Warriors) csak "gyakori" (common ) és "ritka" (rare) kockából, míg a levy egységeket (Vassals) "eseti" (uncommon) és "ritka" kockákból tudunk aktiválni. A Combat Pool-t használva Saga kockánként 1 (vagy ritka kocka esetén 2) támadó vagy védekező kockát kaphatunk. Fontos, hogy közelharcban támadóként és védőként is kaphatunk támadó és védekező kockákat is. Lövésnél csak támadó, míg lövés ellen védekezve csak védő kockákat van értelme generálni. Ezekre mind van is lehetőségünk. Az Activation Pool pedig a ritka Saga kockából tud 2 véletlenszerűt generálni. Itt sincs semmi forradalmi.

saga_dice_cumans.jpg

Jöjjenek az izgalmas részek...itt köszön vissza a "Hun" kulcsszó rendszere. (Ezek minden egységünkre használhatók, tehát levy-re is! Kivételt képeznek ez alól természetesen a zsoldosok. Nekik nem (k)Hun vér csörgedezik ereikben. Ez azért fontos, mert egyébként, ha nincs ez a kitétel, akkor a zsoldosokra is hatnak az Order képességek (de itt ilyen nincs).

Storm of Arrows: Ez egy "parancs" (Order) képesség, amit a körünk elején tudunk használni, de onnantól adja a bónuszt a saját körünkben. Egy "gyakori" vagy "eseti" Saga kockáért cserébe minden "Hun" egységünk +1 támadó kockát kap lövésnél, ha a célponton még nincs fáradtság jelző (Fatigue). Minél több egységet aktiválsz, annál hatásosabb, főleg a játék első-második körében erre lehet építeni, amíg ellenfelünk friss és üde.

Eastern Barbarians: Közelharci (Melee) képesség egy "eseti" Saga kockáért, amit csak Levy egységekre lehet használni. Megduplázzuk a támadókockáink számát, cserébe kettővel kevesebb védekező kockát dobhatunk (gyakorlatilag 2 auto-kill-t elszenvedünk, ha csak nem pótoljuk a Combat Pool-ból). Nagy előnye, hogy akkor is alkalmazható, ha védekezünk. Ha itt tartunk egy kockát, akkor ellenfelünk egészen biztosan elgondolkozik azon, hogy megtámadja vagy sem egységünket, ill. hogy mivel. Levy osztagunk hirtelen 4 helyett, már 8 kockával fog (vissza)ütni. Ha mi rohamozunk legyen nálunk gerely a drámaibb hatás érdekében. Jobban összekombózni más képességekkel nem tudjuk, mert az alap támadókockáink számát maximum duplázni tudjuk. Szerintem erősen szituáció függő. Ill. a fix 2 fő veszteség szerintem nagy ár a bizonytalan hatásért (max +4 támadó kocka). Viszont jól jöhet, ha olyan a helyzet, hogy egységünk így is - úgy is megy a levesbe. Ezt a Saga kockát azért leginkább máshol használnám.    

Encircle Them!: Aktiváció (Activation) - de nem aktiválunk vele egységet- ami egy kis előkészítést igényel és egy "eseti" Saga kockát. Ha van két "Hun" egységünkben 1-1 figura egymástól maximum "L" (12 inc) távolságra, akkor a köztük lévő ellenséges egységek kapnak egy-egy fáradtság jelzőt. Lódobogás, porfelhő, záporozó nyilak...ez mind nagyon ijesztő és elbátortalanítja ellenfeleink szívét. Szintén szituáció függő. Ne habozzunk használni, ha rá kell tenni egy túl virgonc 8 fős lovas testőr osztagra a fáradást.

Death from Above: Lövés (Shooting) képesség, amit bármilyen Saga kockával elő tudunk hívni. (De az egységet előtte lövésre aktiválnunk kell azért. Ez csak magát a lövést erősíti.) Szintén alap képesség a játék elején, de később is hasznunkra fog válni, mivel több másik képességgel tudjuk kombózni. Ha veszteséget szenved el a lövéssel megcélzott egység, kap egy fáradtság jelzőt. Harcosaink távolról leadott halál pontos lövései demoralizálják még a legelszántabb ellenfeleinket is. Előnye, hogy bármilyen Saga kockát használhatunk rá, így kellően rugalmasan bevethető a többi aktiválásunk és képességünk függvényében bármely körben.

Ezzel a fenti két képességgel tudunk extra fáradást okozni túlzottan fitt vagy kellően elbizakodott ellenfeleinknek. Most jöjjön, hogy ezzel hogyan tudunk még több előnyt kovácsolni.

horsemen.jpg

Steppe Wolves: Közelharci (Melee) képesség, egy "gyakori" vagy "eseti" kockáért cserébe egy "Hun" egységünk amely rohamozott kap +3 támadó kockát, ha kevesebb fáradtság jelző van rajta, mint az ellenfélen. További +2 támadó kocka jár, ha az ellenfél kimerült (Exhausted). A sztyeppei farkasok felprédálják a megfáradt bárányokat. Nem rossz. Rohamoznunk kell hozzá, ez fontos. Az igazi sztyeppei farkasok rohamoznak ;) 

Weak Point: Parancs (Orders) képesség, így a kör elején való kijátszása után a körünk végéig fent van. Nem olcsó, egy "eseti" és egy "ritka" Saga kocka kell hozzá. Minden "Hun" egységünk annyi bónusz támadó kockát kap lövés és közelharc esetén is, ahány fáradtság jelző van az ellenfél megcélzott/megrohamozott egységén. Szép! Csak ismételni tudom magam. Sok aktiválás, sok extra támadó kocka. Nagy-nagy előnye, hogy lövésre is hat, így nem kell feltétlenül közelharcba bocsátkoznunk, amíg nem jött el a megfelelő idő.  

Ezek után jöjjön az a képesség, mely szerintem a központi mozgató rugója, a lelke, a motorja ennek a csatatáblának, és amely használata csatadalokat fog inspirálni.

The Endless Horde: Aktiváció (Activation) képesség. Abból is a több egységet egyszerre megmozgató jóság. Már maga az elnevezés is, a "végtelen horda" sugalmaz valami baljósat, valami végzetest, valami pusztítót. Szintén két Saga kockát igényel, egy "gyakori" és egy "eseti" kell a kijátszásához. Minden egységünket aktiváljuk mozgásra (Move) vagy rohamra (Charge), de lovas egységeink nem rohamozhatnak, viszont a mozgásuk egy "S" távolsággal, azaz 4"-el nő. Gyakorlatilag ide minden körben fixen feltehetünk két kockát - ha meg vannak a megfelelők. Két kockából minden egységünket tudjuk mozgatni (kivéve persze zsoldosok, akik csak a fizetségre várnak, harcolni nem akarnak) és +4"-et? Akkor kettőt legyen szíves! A mozgások után pedig az összetett íjjal harcoló lovasaink és a gerelyes levy-k lőnek egyet. Na ez tényleg király...khm khagán! 

Csak halkan jegyzem meg, hogy akkor is mozgatnunk kell az egységeket, ha valami miatt nem akarjuk. Ebben nincs választási lehetőség. (Persze ez lehet 0 mozgás, de már mozgottnak fog számítani az egység.) Ehhez a sereghez viszont annyira alap képesség, hogy bár természetesen kell hozzá némi tervezés, de ezt nem tekinteném egyáltalán hátránynak. 

horsemen2.jpg

Végezetül jöjjön még 3 képesség, melyek szintén nagyon trükkösek, de úgy gondolom ilyen-olyan okokból kifolyólag kevésbé alap képességek, mint az eddigiek. Sőt sokkal inkább szituáció függők. Sorban kitérek arra is , hogy miért látom így.

Panic: Parancs/Reakció (Orders/Reaction), vagyis az ellenfél körében a Parancs fázisa után tudunk reagálni (célszerűen, miután ellenfelünk elosztotta csatatábláján a Saga kockáit). Ellenfelünk választ két saját egységet, melyek mindegyike 2-2 fáradtságjelzőt kap, vagy választ két egységet, melyek mozognak, de a mozgásuk végén nem lőhetnek ingyenes aktiválással (pl. összetett íjjal, gerellyel). Végül, aktiváljuk egy "Hun" egységünket. Ezzel a képességgel kellően össze tudjuk zavarni ellenfelünk tervét (már, ha volt neki), vagy a sajátunkat (hiszen nekünk mindig van legalább egy). Viszont! Viszont, nagyon-nagyon drága. Két "ritka" Saga kockával tudjuk csak kijátszani. Ez egyben válasz arra is miért szituáció függő! Ha nagyon pörögnek a kockáink és dobunk 3 db "ritkát" vagy mondjuk kettőt, de azt rögtön a játék elején, akkor azt mondom, hogy esetleg el tudom képzelni. Viszont az esetek nagy többségében 2 "ritka" esetén is inkább rámegyek a The Endless Horde-ra. Az a tuti. Az őszinte. Nincs benne semmi himi-humi, hogy ki mit választ. Megyünk és lövünk. Nomád lovas népe vagyunk, ne csak kapirgáljuk a sztyeppei pusztát, döngöljük bele, aki ellenünk szegül.

Itt kiemelném, amit a könyvben magyarázatként írnak a szerzők, hogy amennyiben ellenfelünk 2 egységet mozgatását választja, azok mozgását mi hajtjuk végre. Így például ki tudunk mozgatni egységet egy objektíva mellől, fedezékből, elküldhetjük málnát szedni és hasonló jóságok. Aki már mozgott egyszer a körben, azt ugye nem lehet már pihentetni. Ha újra aktiválják (mozgás, roham, lövés) a végén fáradtság jelzőt kap. Szintén a magyarázat szerint, ellenfelünk dönthet úgy, hogy 1 egység kap 2 fáradtság jelzőt, 1 egységet pedig mozgathatunk. (Ha ez a jó neki, vagy nagyon nem tudja, hogy mi legyen.) Szerintem mindenképpen szívás, bármit választ. A +2 fatigue az eddigiekből láthatóan is kellően halálos és valószínűleg vérgőzős sztyeppei farkasokat fog megidézni :) Persze ezekből egyet-egyet le tud pihentetni, vagy ha van megfelelő képességea, akkor elképzelhető, hogy többet is le tud  radírozni (ebben az esetben nem pazarolnám ide a kettő ritkát). Ha engedi, hogy mozgassuk valamely egységeit, akkor próbáljuk meg ezekkel a többi egységét akadályozni, amennyire lehet, hogy teljes legyen a káosz.

steppe.jpg

Lassos: Közelharci (Melee) képesség. Egy "gyakori" Saga kockáért egy "Hun" egységünk, amely rohamozott. Levesz egy fáradtság jelzőt egy "S"-en (4") belül lévő ellenséges egységről és ráteszi arra, amelyiket megrohamoztuk, vagy levesz egy fáradtság jelzőt a megrohamozott egységről és ráteszi egy "S"-en belüli másik ellenséges egységre. Kedves kis kombózós dolog, ami remekül alkalmazható, ha ellenfelünk egységei szorosan egymás mellett/mögött állnak. Bár csak egy "gyakori" kocka, de szerintem azt jobban szeretnénk mozgatásokra felhasználni úgy általában, valamint Storm of Arrows és/vagy Death from Above képességeinkre. Viszont akkor nagyon jól jöhet, ha a The Endless Horde miatt mozgott már egy egységünk, így a következő roham már fáradtság jelzőt von maga után. Ezzel a képességgel tudjuk biztosítani, hogy kvázi negáljuk ezt a fáradtságot ellenfelünkön vagy akár növeljük előnyünket. Így képesek vagyunk nehézlovasságunkkal (testőrség) 2 "L" azaz 24" távolságra fenyegetni bárkit, akinek a közelében van fáradt egység. Szerintem jellemzően a csata vége felé, amikor takarítani kell a megmaradt egységeket lehet hatásos.

Last Breath: Parancs/Reakció (Orders/Reaction), szintén az ellenfelünk parancs fázisára reagáló képesség. Egy "eseti" vagy "ritka" Saga kockáért választunk egy ellenséges egységet, amely a kör végéig semmilyen módon nem veheti le saját magáról a fáradtság jelzőket. (Tehát mi adott esetben levehetjük - például közelharcban- ellenfelünk azonban nem tudja pihentetni, nem tudja semmilyen Saga képességgel levenni róla.) Alapvetően ez is pompás, mert egy Hadúr 2 vagy 3 korábban megszerzett fáradtság jelzővel már csak a pokolban lesz úr és ott is kevéssé virgonc, ha benyel egy ilyet. Ill. arra is alkalmas, hogy az ellenfél 8 fős testőr osztagát kicsit belassítsuk. A játék elején nincs semmi értelme, max ha nagyon nem tudunk mit kezdeni a kockáinkkal, akkor felrakunk ide egyet és majd a végén elsütjük, ha már nekünk áll a zászló vagy fordítani kell a hadi szerencsén. Ha az elején nem tárazzuk be és várjuk ki a megfelelő pillanatot, akkor szerintem mindig lesz egy jobb opciónk - az egyre fogyatkozó Saga kockáink közül- amivel támadni tudunk (Weak Point vagy The Endless Horde).

kipchak.jpg

Sereg összeállítás - Minden nagy pályás kánnak kell egy jó banda

Azzal kezdeném, hogy mivel eddig csupán 2 csatát játszottam kunokkal (mindkettőt ugyanabban az összeállításban) ez most inkább csak ötletelés lesz. Minden esetre szem előtt tartva, hogy mit támogat a csatatábla és a választható felszerelése az egységeinknek megpróbálok játszható alternatívákat adni egy 6 pontos seregre.

Szerintem nem kell ragozni, hogy egy lovas fél-nomád népnek lovas íjjász harcosok dukálnak, ezek adják a sereg gerincét. Akárki régész akármit talál a Volgától nyugatra, én ezt így képzelem el. Az optimális valószínűleg 3 vagy maximum 4 egység lovas íjjász, ami már erősen korlátozza a fenn maradó pontjaink számát. Én eddig a 3X8 felállással játszottam. Persze ezt lehet cizellálni és 4X6-ra módosítani, mert így eggyel több Saga kockát tudunk generálni, eggyel több egységet tudunk aktiválni a The Endless Horde-dal, valamint a képességeink miatt ha ügyesek vagyunk így is lesz általában 4 vagy 5 támadó kockánk lövésből, ami sokkal jobb, mint egy seggbe rúgás. Azt gondolom, hogy a Hadúr mellé azért 1X4 testőr kell, de nagyjából ez elég is. Neki elsősorban vezetési, irányítási feladatokat szánnék (plusz aktiváció - mozgás, pihentetés - ahol kell, amihez parádé hogy természetesen lovon ül), a testőrség követi, fedezi, kitakarja. A játék végén, ha kell takarítanak. Aki szeret testőrséggel játszani, annak még egy 4 fős osztag befér talán, de én úgy látom itt csak a potenciális lövéseink számát lehet csökkenteni. Levy-ből én az íjjal felszerelt verziót próbáltam ki, de most hogy végig gondoltam és sorra vettem a képességeket, egyértelműen célratörőbb a gerely. Megint csak egyéni preferencia kérdése, de szerintem 1 vagy max 2 egység levy elég alap ebbe a seregbe. Ha hozunk kettőt, akkor 2X12-vel, vagy 3X8-cal is fel tudunk állni, ami megint csak plusz egység, plusz Saga kocka generálás, plusz mozgatás és lövés a végén.

Egy gyors ötlettől vezérelt alap koncepció:

- Hadúr (0 pont)

- Testőrség 1X4 (1 pont)

- Lovas íjjászok 3X8 vagy 4X6 (3 pont)

- Levy 2X12 vagy 3X8 (2 pont)

Ez 7-9 Saga kockát generáló egység, azaz 7-8 Saga kocka. Így már jó eséllyel fogunk tudni dobni egy ritkát az első vagy második körben, hogy feltegyük a Weak Point-ra (és betárazzuk).

kipchak_on_foot.jpg

Ha nagyon viszket a tenyerünk és szeretnénk zsoldosokat hozni, akkor úgy vélem, hogy inkább a határvidéki harcosokat (Borderers) részesítsük előnyben. Ez az egység egy 8 fős warrior osztag, kaphatnak gerelyt, de akár kétkezes/nehéz fegyvert is, ami ebben a seregben máshogy nem elérhető. Róluk röviden csak annyit, hogy nehéz fedezékben (solid cover) lövés és közelharc esetén is eggyel jobb a páncéljuk (hegyvidéki, sziklás terephez szokott népek), valamint ha rohamoznak, akkor fejenként 1 helyett 2 támadó kockát generálnak. Gyakorlatilag senki se szeretne egy ilyen húsdaráló elé kerülni. A Battle Board képességek közül csak a Death from Above használható, ha gerellyel harcolnak. A többi felejtős. Ugyanakkor én azt gondolom, hogy ha már zsoldost hozunk, akkor szereljük fel olyan fegyverzettel, ami egyébként nem elérhető és esetleg lesznek olyan feladatok, amit meg tudnak oldani. Ez egy kemény egység, megállja egyedül is a helyét, remekül be tudunk védeni vagy rámozogni terepen lévő objektívákra (lévén a kevés gyalogságunk egyike), vagy lezárni egy szárnyat, megvédeni két blokkoló tereptárgy közt egy átkelőt. A fenntartásom csupán az, hogy ugyanazokból a Saga kockákból tudom mozgatni őket is, mint a lovas íjjászokat.

Alternatíva zsoldosokkal:

- Hadúr (0 pont)

- Testőrség 1X4 (1 pont)

- Lovas íjjászok 3X8 vagy 4X6 (3 pont)

- Borderers (nehéz fegyverrel) 1X8 (1 pont)

- Levy 1X12 esetleg 2X6 (1 pont)

horse_archer.jpg

A folytatásban a taktikáról fogok tovább ötletelni és szakérteni - szintén királyi többesben - azaz hogyan használjuk egységeinket és a Saga képességeket a fent említetteken túl. Továbbá a csatát megelőző felderítő fázisról (tereptárgy felpakolás) és az abban rejlő lehetőségekről, valamint tippeket, hogy mire figyeljünk kezdő játékosként, mire, ha másodikként jövünk.

 

Béke! Csatát csak terepasztalokon ;)

Meeri

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csatadal.blog.hu/api/trackback/id/tr9116039630
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása